کاربرد پد سلولزی در گلخانه ها

یکی از فواید پرورش محصولات در گلخانه، داشتن توانایی کنترل بر روی تمام جنبه های محیط تولید میباشد. دو عنصر مهم تابش نور خورشید و تعرق گیاهان به همراه بارحرارتی خورشیدی، شرایط آب و هوایی ناخواسته ای را بوجود می آورند که برای گیاهان مضر می باشد.با بالا رفتن دمای هوای بیرون گلخانه از مرز 24، خنک کردن گلخانه ضروری بوده و همچنین زمانی که محصولات سردسیری کشت میشوند، دمای هوای داخل گلخانه می تواند علیرغم روشن بودن تهویه، تا 11 از دمای هوای محیط بیرون بالاتر باشد. تحلیل وکاهش استقامت ساقه، کوچک شدن اندازه گلها، تاخیر در شکوفه دادن و حتی سقط جوانه گل از جمله تاثیرات مخرب دمای بالا در گلخانه می باشند. سرمایش یک گلخانه میتواند به روشهای سیستم پد وفن، سیستم مه پاشی، تهویه فن سیرکوله، باز گذاشتن دریچه ها، سایه انداختن داخل و/یا بیرون گلخانه و/یا توسط رنگ آمیزی سطوح صیقلی و براق صورت گیرد.

امروزه سیستم سرمایشی پد و فن محبوب ترین و رایج ترین نوع سیستم سرمایشی بکار رفته در گلخانه ها می باشد. فنهای اگزاست هوای بیرون را از میان پدهای خیس عبور داده و هوای خنک خروجی در اثر تبخیر آب را در داخل گلخانه توزیع نموده و سرانجام هوای داخل گلخانه توسط فن ها به بیرون هدایت میشود.

سرمایش تبخیری بهترین راه حل برای پایین آوردن دمای یک گلخانه می باشد. البته، سرمایش تبخیری در گلخانه ها با استفاده از پدهای سلولزی و رطوبت ساز ساخت شرکت آذرپد تبریز (APT به حداکثر میزان خود می رسد.